Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Asertywność

Czym jest asertywność, jakie korzyści z niej płyną i w czym pomaga? Jakie są prawa asertywności? Jeśli jesteście ciekawi, przeczytajcie poniżej i skonfrontujcie to z własną osobą.

ASERTYWNOŚĆ - to rodzaj postawy człowieka, który w relacjach z innymi kieruje się zasadą partnerstwa i wzajemnego szacunku. Jeśli jestem asertywny to lubię siebie oraz innych i traktuję wszystkich z godnością. To owocuje wzrostem zadowolenia z siebie i lepszą jakością życia.
Zachowanie asertywne nie jest zachowaniem uległym, bo polega na respektowaniu własnych praw, samodzielnym ustanawianiu granic własnej prywatności i ich obronie.
Zachowanie asertywne nie jest zachowaniem agresywnym, ponieważ nie narusza granic określonych przez innych ludzi.
Zachowanie asertywne nie jest zachowaniem manipulacyjnym, gdyż u jego podstawy leży otwartość i szczerość.
Poprzez asertywność możesz wywierać wpływ na zachowanie innych i to bez uciekania się do agresji, manipulacji czy ulegania pod czyjąś presją.

Jakie są korzyści z asertywności na co dzień?

  • ustanawiamy swoje granice i potrafimy ich bronić, ale z respektem traktujemy granice innych;
  • dobrze czujemy się w kontakcie ze sobą i w kontakcie z innymi;
  • potrafimy wyrażać zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje;
  • samodzielnie sterujemy własnym życiem, kierując swoim interesem przy podejmowaniu decyzji, jednocześnie dbamy, by nie krzywdzić innych;
  • podejmujemy się realizacji własnych celów bez naruszania cudzych granic.

ASERTYWNOŚĆ pomaga w:

  • wyrażaniu pozytywnych uczuć;
  • wyrażaniu pochwał i krytyki;
  • wyrażaniu złości;
  • wyrażaniu próśb i oczekiwań;
  • wyrażaniu opinii i przekonań;
  • przyjmowaniu opinii innych osób;
  • odmawianiu;
  • wydawaniu poleceń;
  • obronie swoich praw.

ZAPYTAJ SIEBIE:

  • czy potrafisz szczerze i otwarcie mówić co myślisz i czujesz, tak aby nie ranić innych?
  • czy umiesz wyrażać wszystkie swoje uczucia, nawet te negatywne, w taki sposób, że inni nie czują się przez Ciebie dotknięci?
  • czy potrafisz odmówić koleżance, przełożonemu, partnerowi, kiedy czujesz, że naprawdę nie chcesz czegoś zrobić?
  • czy potrafisz bronić swoich praw i przekonań, tak, aby nie naruszać godności innych, a jednocześnie zachować szacunek do siebie?

PRAWA ASERTYWNOŚCI

W zrozumieniu istoty asertywności pomóc mogą sformułowane przez Herberta Fenstreheima tak zwane prawa asertywne:

1. Masz prawo do robienia tego, co chcesz - dopóty, dopóki nie rani to kogoś innego.
2. Masz prawo do zachowanie swojej godności poprzez asertywne zachowania - nawet jeśli rani to kogoś innego - dopóty, dopóki Twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne.
3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb - dopóty, dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić.
4. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania tej sprawy z drugą osobą i wyjaśnienia jej.
5. Masz prawo do korzystania ze swych praw.

PAMIĘTAJ, MASZ PRAWO BYĆ SOBĄ

01-jedryka.png02-elegance.png03-fkd.png04_znanywynik.png05-rynek-zdrowia.pngsorella.jpgwsz_logo.jpg